כל הקורסים המועברים בבית ספרינו מבוססים על טכניקות עבודה עם הכליים הידניים, לכן כל הקורסים, מקורס הבסיס עד לקורס השנתי, מתאימים גם לאילו אשר יש בידיהם מספר שנים רב של ניסיון וגם לאילו אשר רק התחילו את דרכם בעולם הנגרות. כיוון שידע זה בדרך כלל חדש לכולם, אנו מתחילים מיישור קו עם כל התלמידים בטכניקות העבודה המסורתית ומשם ממשיכים לעבודה על מכונות הנגרייה ועיצוב ובניית רהיטים.

במפורש כן. כיום בכל קורסי בית הספר ישנן תלמידות. תחום נגרות האומן הוא תחום שמתאים לנשים ולגברים כאחד.

כל קורסי בית הספר מתאימים לאנשים אשר אינם בעלי ניסיון  ספציפי בתחום, אך בדרך כלל אנו דורשים שיחה אישית ומפגש התרשמות מכל מתעניין אשר מצטרף לבית הספר. בחירת הקורס אליו תלכו קשורה קודם כל ברמת רצינותכם והשקעתכם. כלומר אם אתה או את אנשים בעלי קרירה ומשפחה ומהלך היום שלכם תפוס היינו ממליצים לכם להצטרף למסלול המקוצר או למסלול השנתי ערב שלנו. לעומת זאת אם יש לכם מספר ימים פנויים בשבוע ורצון להקדיש מספר שעות רב ללימוד התחום היינו ממליצים לכם להצטרף לקורס השנתי א’ שלנו. חשוב לציין שכל הקורסים בבית הספר מועברים ברמה גבוהה ואנו דורשים רצינות ומחויבות מכל תלמידינו.

בית הספר מחלק תעודות גמר לבוגרי המסלולים בסוף כל שנה בתערוכת עבודות הבוגרים. בית הספר “עץ לדעת” הוא מוסד פרטי ולכן כיום תעודה זו אינה מוכרת על ידי רשויות המדינה.  יחד עם זאת, התעודה הטובה ביותר אשר אנו מעניקים לכל בוגרי בית הספר היא הידע והמיומנות. איתם תוכלו למצוא את עצמכם משתלבים בענף הנגרות בארץ ומצעידים אותו צעד אחד קדימה. בנוסף בית הספר בונה את שמו בענף הנגרות בארץ והופך להיות שם דבר בהכשרה מקצועית בתחום הנגרות המסורתית והעיצוב, דבר אשר יפתח לבוגריו דלתות רבות לאחר סיום לימודיהם.

בקורסי בית הספר אנו משלבים בין הכלים הידניים למכונות הנגרות. אנו מקפידים מאוד בכל הקשור לבטיחות בעבודה. כל המכונות מוגנות ומאובזרות בצורה הבטוחה ביותר. לפני שהתלמידים מתחילים לעבוד על מכונה מסוימת הם עוברים תדריך בו אנו נותנים את דגשי הבטיחות המיוחדים לאותה מכונה ושיטות העבודה הבטוחות והנכונות ביותר לעבודה איתה. תלמידים שעדיין מרגישים לא בנוח על הכלים החשמליים  ילוו באופן אישי עד שירגישו בנוח לעבוד עליהן בעצמם. נוסף לכך, חלק גדול מהעבודה מתבצע ליד שולחן הנגרים בעזרת הכלים הידניים, כך שאין מה לחשוש!

אפילו מומלץ! בתאום מראש כמובן.

כל אחד/ת מגיל 18 ומעלה. במסלולים השנתיים הקבלה מותנית בפגישה אישית. במסלול המקוצר אנו ממליצים לכל אחד/ת לבקר ולהכיר.

מסלול הלימודים השנתי בבית ספרינו מוכר ומאושר על ידי משרד הכלכלה (התמ ת). אישור זה מאפשר לחיילים משוחררים שימוש בפיקדון ומקנה תעודה בהכרת משרד הכלכלה למי שעמד בתנאי הקורס.

אפשר לבנות כמעט כל פרוייקט מעץ ללא שימוש במחברים מטאליים כמו ברגים ומסמרים או אפילו דבק. עיבוד עץ ללא מחברים אלו, אינו דבר חדש בעולם. באירופה, אמריקה, יפן ומתקופת מצריים העתיקה וסין העתיקה פותחו במשך אלפי שנים שיטות שונות לחבר חתיכות עץ אחת לשניה על ידי שימוש בעץ בלבד.

לפעמים אפשר למצוא את העתיד – בעבר.

היתרונות לעבודה עם עץ בלבד:

  1. על ידי שימוש בטכניקות עתיקות (מסורתיות) אלו, ניתן לחסוך בעלויות שבשימוש בתוספים כמו ברגים, מסמרים ואף בכלי עבודה חשמליים.
  2. את רוב הפרוייקטים שנעשו בעץ בלבד ניתן לפרק ולהרכיב בקלות, (כמו פאזל או משחק ילדים) למטרות של העברה ממקום למקום ללא פגיעה באיכות המוצר.
  3. העץ הוא חומר חי ולכן ״זז״ ומשתנה, מתרחב ומתכווץ, בהתאם לשינויי אקלים (לחות יחסית). מחברי העץ מאפשרים לעץ לעבוד מכיוון שהמחבר מתנהג כשאר הקונסטרוקציה. מסמרים וברגים תופסים את העץ חזק לכאורה אך אינם מאפשרים תנועה, מה שמוביל בסופו של דבר להיסדקות העץ סביב הבורג והיחלשות המחבר. תנועת העץ, הלחות והשפעת הזמן, יגרמו להיווצרות חלודה על הבורג ולהיחלשות המחבר ואף לשיחרורו.
  4. כאשר משתמשים בברגים מסתמכים רק על הבורג כנקודת חיבור. מבחינה קונסטרוקטיבית זה לא אופטימלי, עץ עמיד יותר מבורג ואף יכול לגרום לשבירתו או לעקומו. לעומת זאת מחברי עץ מגדילים את שטח הפנים, פותחים ליותר אפשרויות חיבור ומאפשרים שילוב אופטימלי של החתיכות אחת בתוך השנייה.
  5. רהיטים שנעשו בעץ בלבד ואשר נעשו במיומנות ובצורה נכונה, יחזיקו כאורך חייו של העץ. זה יכול להגיע ליותר מאלף שנה. אם אתם רוצים לבנות מהר עבור עצמכם, השתמשו במסמרים וברגים. אם אתם רוצים לבנות עבור ילדיכם ונכדיכם – אולי כדאי שתנסו להשתמש במחברי עץ.
  6. מנקודת מבטו של הנגר המסורתי, העבודה עם מחברים מעץ מהנה ומספקת, מאפשרת פיתוח מיומנויות ומחברת אותנו אל החומר איתו אנו עובדים.
  7. במחברי עץ קיים גם יופי אשר ניתן להוסיף כאלמנט קישוטי או עצובי כאשר מחברי ברגים בדרך כלל מוסתרים.

חוץ מהבדלים קטנים בין המקצועה לנייר השיוף, תוצאות הגימור הסופי של העץ הינן דומות. לכן מבחינת הגימור לא לכל הנגרים מזנה באיזה מהם להשתמש. לעומת זאת דרך השימוש בהם שונה בתכלית והיא זאת שמטה את המאזניים לטובת המקצועה מבחינתינו.

היתרונות של המקצועה על נייר השיוף הן:

  1. מנסיונות שנעשו על ידי נגרים שונים, ניצפה הבדל קטן בגימור העץ בין השיוף להקצעה. לאחר גימור העץ למשל עם שמן פשתן, ניתן להבחין שבעץ המוקצע יש יותר קונטרסט בצבעים וה״ציור״ יותר ברור וחד. זאת משום שבעץ המוקצע הנקבוביות של העץ נשארות חשופות ולכן סופגות יותר טוב את חומר הגימור אשר מקצין את צבעי העץ. גם ניתן להסיק שהשריטות שנוצרות עקב השיוף מטשטשות את הדוגמא ואבק השיוף סותם את הנקבוביות ולכן מקשה על ספיגת הגימור.
  2. המקצועה משמשת לא רק לגימור העץ ולעיצובו אלא גם ליישורו והבאתו למידה הרצוייה. כאשר השיוף נעשה לרוב רק בשביל גימור ועיצוב.
  3. המקצועה יוצרת משטח ישר לעומת נייר השיוף שיוצר גבעות ועמקים עקב גמישותו. כאשר במשטח המיועד לשיוף קיימים אזורים קשים יותר או רכים יותר, המקצועה מסוגלת לאזן אותם ואילו נייר השיוף יותר מושפע לדוגמא: במחבר, במפגש של גדע עם אורך סיבים. כאשר משתמשים בנייר שיוף הכח המופעל בצורה סובייקטיבית יוצר משטח שאינו מדוייק או ישר בהכרח.
  4. בהגנה מפני מים, חיתוך להב המקצועה יוצר סוג של איטום לעומת משטח משוייף אשר ממש שותה את המים.
  5. בשיוף קיים יותר בלאי של חומר אשר נזרק לפח. העלויות בסופו של דבר גבוהות יותר.
  6. שיוף מייצר אבק אשר מזיק לבריאות.
  7. זמן העבודה על משטח קצר יותר בהקצעה מאשר בשיוף.
  8. אנו מעדיפים לעבוד עם כלים חותכים באופן כללי, על פני עבודה עם כלי שיוף משום שהכלי המשייף משאיר שריטות שאותן הנגר כל הזמן מנסה להוריד על ידי נייר עדין יותר שיוצר שריטות קטנות יותר וכן הלאה… העבודה עם כלים חותכים; חלקה יותר, מהנה ומספקת.
  9. ב״תלתלים״ שהמקצועה מייצרת ניתן להשתמש כ״נייר שיוף״ עדין ביותר ולהבריק בעזרתם את המשטח המוקצע, בנוסף אפשר להשתמש בהם; כמצע דליק להתחלת מדורה, כמצע לחיות, לכיסוי ערוגות ושימוש בקומפוסט ושרותי קומפוסט. על כן, תוצר הלוואי הינו בר קיימא.

היתרון של נייר שיוף על מקצועה הוא בגימור עבודות עם פורניר. הפורניר, דק ועדין ועם נייר השיוף ניתן להוריד פחות חומר. כאשר מגמרים ען נייר שיוף לא צריך להתחשב יותר מידי בכיוון הסיבים כמו במקצועה ולכן ניתן לגמר עבודות פסיפס בצורה אופטימלית.

הידעת?

המקצועה הראשונה היתה כבר בתקופת האבן והיתה עשויה מאבני צור. ואילו נייר השיוף גם קיים כבר הרבה מאוד שנים והיה עשוי בהתחלה מעור של כריש ומתרכובת של צדפות גרוסות, חול וזרעים.

העבודה בכלים ידניים מקרבת בין העין היד והלב ומחזקת את האמירה האישית, את השפה האינדיוידואלית ומהווה חיבור בין היוצר ליצירתו. ממש כשם שהכדר עובד עם חימר והאובניים, הצייר עם הצבע והמכחול ונפח עם הזכוכית והמפוח, ככה עובד הנגר עם העץ והכלים הידניים.

״אלמנט החשיפה או הגילוי הקיים בכל רגע בתהליך היצירה: השחזת הכלים, הקשבה, מגע. הקשר והאינטימיות שבעבודה עם כלים ידניים, מזין. כך לא נוצר קיבעון, קיימת תנועה מתמדת של התפתחות. הקבעון יכול להוביל אנשים מסויימים לחיפוש אחר פתרונות מכאניים זריזים אשר מפצים בעצם אפשר לומר על חוסר הרגישות שלהם עצמם. אך אם תפנה אל הכלים שלך, אל הרישומים שלך ואל ה