ג׳יימס קרנוב – נגר אמן, סופר ומורה דרך

ג'יימס קרנוב – אם באומנות הציור יש את ון-גוך, בפיסול את רודין, במוזיקה את באך וכן הלאה, בנגרות יש את ג'יימס קרנוב. קרנוב הוא פורץ דרך בגלל כישוריו כאמן ובזכות כישורי ההתבטאות שלו ויכולתו לשתף ולתאר את אהבתו הגדולה לעץ לא רק דרך החומר עצמו אלא גם במילים. בדרך עבודתו וחשיבתו קרנוב הוסיף משמעות רבה להתייחסות של רבים לעבודה בעץ. תפיסתו מחברת את הנגר בצורה מעמיקה לחומר ומעניקה משמעות לכל פרט בעבודת הנגרות וברהיט. קרנוב השאיר מורשת של פילוסופיה, רומנטיקה, טכניקה ורוח בכל הקשור לעיבוד עץ והפך זאת לדרך חיים אצל תלמידיו.

ג'יימס קרנוב נולד בסיביר בשנת 1920 למשפחה רוסית אריסטוקרטית אשר היגרה לארה"ב והשתקעה בסיאטל. בשנות העשרים לחייו קרנוב עבר לשוודיה ושם החל את הקריירה שלו בנגרות. בתחילה הוא למד אצל מעצב הרהיטים המפורסם קרל מלמסטן ומשם המשיך בדרכו הייחודית. לאחר שלושים שנה בשוודיה קרנוב חזר לארה"ב ובשנת 1976 הוציא לאור את ספרו הראשון "A Cabinetmaker's Notebook". בספר הוא מביא גישה חדשה לעבודה אינטימית ומעורבת בין הנגר לעץ. ב 1981, הוא הקים את תוכנית לימודי הנגרות רבת השבחים ב- College of the Redwoods ב- FortBragg, California. שם הוא לימד במשך יותר מ 20 שנה. עבודותיו מוצגות במוזיאונים בשוודיה, נורבגיה, יפן וארה"ב ומאז סיפרו הראשון הוא כתב עוד ארבעה:-

  1. The Fine Art of Cabinetmaking
  2. With Wakened Hands
  3. Worker in Wood
  4. The Impractical Cabinetmaker

בשנת 2002 הוא פרש מעבודתו כמורה והמשיך ליצור בסדנא הביתית שלו כשבשנים האחרונות עקב בעיות בראיה הוא התמקד יותר בבניית ושכלול מקצועות העץ המפורסמים שלו. הוא נפטר בספטמבר 2009 בגיל 88.

James-Krenov-Malmstens-School
קרנוב בזמן לימודיו בשוודיה

אנו בעץ לדעת רואים בדרך עבודתו של קרנוב השראה לעבודה נכונה, אמיתית, כנה ואינדיוידואלית. בה כל אחד יכול ליצור רהיטים איכותיים. הדגש הוא בתשומת לב לפרטים, הן בהיכרות עם החומר עצמו, הן בהיכרות עם עצמך והן בהיכרות עם כלי העבודה. מערכת היחסים הנכונה בין כל אלה, היא שיוצרת את ההנאה שבעשייה ובתוצאות.

בהזדמנות זאת אנו רוצים להמליץ לכל מי שמעוניין ללמוד אצלינו ומחפש עוד רקע על דרך הלימוד ותוצאות הלימודים, לחפש חומר נוסף באינטרנט על קרנוב, ולקרוא את הספרים של קרנוב שהם פשוט הנאת קריאה לכל נפש אמן (גם למי שלא מנגר).